Noter
Index
1. Verksamhetens intäkter
2. Verksamhetens kostnader
3. Arvoden och ersättningar till stadens ledning
4. Av- och nedskrivningar
5. Jämförelsestörande poster i verksamhetens nettokostnad
6. Skatteintäkter
7. Generella stadsbidrag och kommunalekonomisk utjämning
8. Kommunal fastighetsavgift
9. LSS-utjämning
10. Finansiella intäkter
11. Finansiella kostnader
12. Skatt på årets resultat
13. Årets resultat exklusive förändring av pensionsavsättning före 1998
14. Goodwill
15. Nyttjanderätter och liknande rättigheter
16. Mark, byggnader och tekniska anläggningar
17. Maskiner och inventarier
18. Pågående nyanläggningar
19. Aktier och andelar
20. Lager, förråd och exploateringsmark
21. Kortfristiga fordringar
22. Kortfristiga placeringar
23. Eget kapital
24. Avsättning för pensioner och liknande förpliktelser
25. Uppskjuten skatt
26. Övriga avsättningar
27. Finansiella räntebärande lån
28. Övriga långfristiga skulder
29. Övriga kortfristiga skulder
30. Pensioner och liknande förpliktelser
31. Borgensåtagande
32. Derivatinstrument
33. Leasing
34. Övriga ansvarsförbindelser
35. Justering för ej likviditetspåverkande poster
36. Ökning/minskning kortfristiga skulder
37. Investering i anläggningstillgångar
38. Försäljning anläggningstillgångar
39. Likvida medel, nettolikviditet och deras förändring
1. Verksamhetens intäkter, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa verksamhetens intäkter | 6 043 | 5 390 | 5 327 | |
Försäljningsintäkter | 3 100 | 2 920 | 2 997 | |
Taxor och avgifter | 604 | 609 | 624 | |
Hyror och arrenden | 1 339 | 1 255 | 1 204 | |
Försäljning av verksamhet | 262 | 223 | 178 | |
Bidrag | 771 | 529 | 454 | |
Exploateringsintäkter | 32 | 105 | 103 | |
Realisationsvinster | 10 | 35 | 10 | |
Övriga intäkter | 355 | 138 | 206 | |
Avgår koncerninterna intäkter | -430 | -424 | -449 |
2. Verksamhetens kostnader, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Löner, arvoden och ersättningar 1) | 3 574 | 3 213 | 3 003 | |
Sociala avgifter enligt lag och avtal | 1 190 | 1 061 | 992 | |
Pensioner och liknande förpliktelser | 227 | 228 | 216 | |
Övriga personalkostnader | 57 | 69 | 53 | |
Köp av huvudverksamhet | 2 001 | 2 158 | 1 973 | |
Lokal- och markhyror | 301 | 253 | 243 | |
Material, tjänster och övriga verksamhetskostnader | 3 723 | 3 399 | 3 507 | |
Lämnade bidrag samt försörjningsstöd | 476 | 404 | 392 | |
Markförvärv med mera exploateringsverksamhet | 153 | 115 | 96 | |
Avgår koncerninterna kostnader | -502 | -413 | -454 | |
Summa verksamhetens kostnader | 11 200 | 10 487 | 10 021 | |
1) Medeltalet årsanställda (antal) | 10 156 | 9 535 | 8 961 |
Vid beräkning av medeltalet anställda har Nordvästra Skånes Renhållnings AB medräknats till 52 procents andel för att återspegla den proportionellt konsoliderade personalkostnaden i bolaget.
Extern verksamhet
Med extern verksamhet avses verksamhet som bedrivs av annan juridisk person än staden eller bolag inom kommunkoncernen och till vilken staden har överlämnat driften av en kommunal angelägenhet. Verksamheten vänder sig till invånarna och staden har ett huvudansvar för att tjänsterna erbjuds. Om verksamheten inte hade drivits externt skulle staden utfört den i egen regi. Extern verksamhet innefattar därmed inte internt riktad verksamhet och stödfunktioner som till exempel städning. Tabellen nedan visar extern verksamhet för respektive nämnd.
Kostnad för extern verksamhet per nämnd, mnkr | 2016 | 2015 | 2014 | |
---|---|---|---|---|
Barn- och utbildningsnämnden | 979 | 941 | 893 | |
Vård- och omsorgsnämnden | 217 | 224 | 315 | |
Stadsbyggnadsnämnden | 277 | 307 | 263 | |
VA-verket | 158 | 150 | 148 | |
Socialnämnden | 186 | 199 | 197 | |
Arbetsmarknadsnämnden | 84 | 88 | 97 | |
Idrotts- och fritidsnämnden | 52 | 54 | 54 |
Extern verksamhets andel av kostnadsomslutningen, procent | 2016 | 2015 | 2014 | |
---|---|---|---|---|
Barn- och utbildningsnämnden | 28 | 36 | 29 | |
Vård- och omsorgsnämnden | 11 | 14 | 17 | |
Stadsbyggnadsnämnden | 40 | 49 | 54 | |
VA-verket | 70 | 72 | 67 | |
Socialnämnden 1) | 27 | 47 | 40 | |
Arbetsmarknadsnämnden | 13 | 14 | 15 | |
Idrotts- och fritidsnämnden | 20 | 28 | 23 |
1) Andelen extern verksamhet har minskat markant mellan åren 2015 och 2016 med anledning av att socialnämnden har hanterat mottagandet av ensamkommande i egen regi. Under år 2016 startades elva nya boenden för ensamkommande.
3. Arvoden och ersättningar till stadens ledning, tkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Kommunstyrelsens ordförande | 856 | 836 | 773 | |
Övriga kommunal- och oppositionsråd samt politiska sekreterare | 41 - 770 | 122 - 762 | 360 - 706 | |
Stadsdirektören | 1 525 | 1 469 | 1 487 |
4. Av- och nedskrivningar, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa av- och nedskrivningar | 861 | 835 | 784 | |
Avskrivningar goodwill | 1 | 13 | 13 | |
Avskrivningar nyttjanderätter och liknande rättigheter | 3 | 4 | 8 | |
Avskrivningar byggnader och tekniska anläggningar | 487 | 469 | 421 | |
Avskrivningar maskiner och inventarier | 370 | 348 | 338 | |
Nedskrivningar | - | 1 | 4 |
5. Jämförelsestörande poster i verksamhetens nettokostnad, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa jämförelsestörande poster i verksamhetens nettokostnad | -11 | 63 | 191 | |
Boverket - bidrag för ökat bostadsbyggande 1) | 62 | - | - | |
Nedskrivningar av materiella anläggningstillgångar 2) | -73 | - | - | |
Återbetalning premier AFA | - | 45 | - | |
Realisationsvinst försäljning fastigheter AB Helsingborgshem | - | 18 | 191 |
1) Våren 2016 beslutade regeringen att införa ett statsbidrag till kommuner med syfte att främja ett ökat bostadsbyggande i Sverige. Det bidrag som Helsingborgs stad har fått baseras på inlämnad redovisning till Boverket, en redovisning som motsvarar nybyggnation av 1 893 bostäder.
2) Nedskrivning av materiella anläggningstillgångar avser dels nedskrivning av tankstation med funktion att tanka fordon med gas (LNG), dels nedskrivningar av bostadsmoduler och byggnader. Nedskrivna tillgångar är inte redovisade i den skattefinansierade verksamheten.
6. Skatteintäkter, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa skatteintäkter | 5 598 | 5 358 | 5 100 | |
Preliminär skatteintäkt innevarande år | 5 620 | 5 362 | 5 113 | |
Preliminär slutavräkning innevarande år | -28 | 6 | 1 | |
Slutavräkningsdifferens föregående år | 6 | -10 | -14 |
Preliminär skatteintäkt innevarande år motsvaras av de preliminära skatteinbetalningar som kommit kommunen till godo under räkenskapsåret. Den preliminära slutavräkningen för skatteintäkter baseras i enlighet med RKR 4:2 på Sveriges Kommuner och Landstings publicerade prognos i december månad respektive år.
Tillbaka >
7. Generella statsbidrag och kommunalekonomisk utjämning, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa generella statsbidrag och kommunalekonomisk utjämning | 1 255 | 1 067 | 1 054 | |
Inkomstutjämningsbidrag | 1 152 | 1 000 | 931 | |
Kostnadsutjämningsbidrag | 35 | 43 | 34 | |
Strukturbidrag | - | 14 | 14 | |
Regleringsbidrag/-avgift | -5 | -5 | 44 | |
Tillfälligt konjunkturstöd | - | - | 31 | |
Flyktingbidrag | 73 | 6 | - | |
Kompensation för höjning av arbetsgivaravgifter för unga | - | 10 | - |
I inkomstutjämningen sker en utjämning av skatteinkomster mellan kommuner. Inkomstutjämningen beräknas utifrån skillnaden mellan den egna skattekraften och ett skatteutjämningsunderlag som motsvarar 115 procent av den genomsnittliga skattekraften i landet. Stadens egen skattekraft för året efter beskattningsåret var 95,0 procent av medelskattekraften i riket. Genom kostnadsutjämningsbidrag jämnas de kostnader ut som styrs av faktorer som kommunerna inte själva kan påverka. Dessa faktorer är åldersstruktur, etnicitet, socioekonomi och geografi. Med strukturbidraget sker en kostnadsutjämning av regionalpolitisk karaktär. I regleringsavgiften sker en reglering mellan kommunerna och staten av de medel staten tillskjuter och de som betalas ut i inkomstutjämningen. Avslutningsvis kan nämnas att det flyktingbidrag som redovisas hänför sig till det statsbidrag som beslutades om år 2015, med syfte att ge ett tillfälligt stöd åt kommuner och landsting för att hantera den rådande flyktingsituationen. Helsingborgs stad har med stöd av RKR:s yttrande periodiserat denna intäkt under perioden december 2015 till december 2016.
Tillbaka >
8. Kommunal fastighetsavgift
Införandet av kommunal fastighetsavgift år 2008 var neutralt för varje enskild kommun. Intäkterna av den kommunala fastighetsavgiften fördelades då lika mellan kommunerna med 1 314,52 kronor per invånare. Avgiften indexuppräknas utifrån taxeringsvärdena löpande varje år och den faktiska förändringen av ökningen i respektive kommun läggs till beloppet från år 2008.
Tillbaka >
9. LSS-utjämning
Verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) är obligatorisk för kommuner. För att skapa likvärdiga ekonomiska förutsättningar mellan kommuner för denna typ av verksamhet finns ett utjämningssystem, vilket utjämnar kostnaderna för stöd och service till vissa funktionshindrade. Utjämningssystemet är reglerat genom lag och baseras bland annat på antalet verkställda beslut/insatser samt strukturella skillnader.
Tillbaka >
10. Finansiella intäkter, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa finansiella intäkter | 36 | 32 | 69 | |
Ränteintäkter | 27 | 8 | 58 | |
Borgensavgifter | 1 | 0 | 0 | |
Övriga finansiella intäkter | 8 | 24 | 11 |
Borgensavgifterna avser Sydvatten AB.
11. Finansiella kostnader, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa finansiella kostnader | 164 | 101 | 222 | |
Räntekostnader | 124 | 95 | 212 | |
- varav kostnad för ränteswappar i den löpande verksamheten | 80 | 70 | 71 | |
Räntekostnader på pensionsavsättningar | 2 | 3 | 2 | |
Övriga finansiella kostnader | 38 | 3 | 8 |
Redovisad räntekostnad är totala räntekostnaden för underliggande ränta och tillämpade räntederivat. För mer information om räntor och räntederivat, se not 27.
12. Skatt på årets resultat, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa skatt på årets resultat | 87 | 86 | 92 | |
Aktuell skatt | 31 | 33 | 48 | |
Uppskjuten skatt | 56 | 54 | 44 |
Uppskjutna skatter är huvudsakligen hänförliga till skillnader mellan tillgångars bokförda och skattemässiga värden. Den uppskjutna skatten har beräknats med en nominell skattesats om 22 procent för samtliga tre år presenterade ovan.
13. Årets resultat exklusive förändring av pensionsavsättning före 1998
Denna post visar årets resultat justerat för effekten av förändring av pensionsavsättning som avser tiden före år 1998. För mer information om hur denna är hanterad, se avsnittet Redovisningsprinciper.
Tillbaka >
14. Goodwill, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa goodwill | 0 | 1 | 14 | |
Ackumulerade anskaffningsvärden | ||||
Ingående redovisat värde | 312 | 315 | 315 | |
Nyanskaffningar | - | - | - | |
Avyttringar/utrangeringar | - | -3 | - | |
Summa | 312 | 312 | 315 | |
Ackumulerade avskrivningar enligt plan | ||||
Ingående redovisat värde | -91 | -81 | -68 | |
Avskrivningar enligt plan | -1 | -13 | -13 | |
Avyttringar/utrangeringar | - | 3 | - | |
Summa | -92 | -91 | -81 | |
Ackumulerade nedskrivningar | ||||
Ingående redovisat värde | -220 | -220 | -220 | |
Avyttringar/utrangeringar | - | - | - | |
Summa | -220 | -220 | -220 |
Tillbaka >
15. Nyttjanderätter och liknande rättigheter, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa nyttjanderätter och liknande rättigheter | 31 | 24 | 23 | |
Ackumulerade anskaffningsvärden | ||||
Ingående redovisat värde | 81 | 79 | 90 | |
Nyanskaffningar | 5 | 27 | 1 | |
Avyttringar/utrangeringar | -3 | -25 | -12 | |
Omklassificeringar | 10 | - | - | |
Summa | 93 | 81 | 79 | |
Ackumulerade avskrivningar enligt plan | ||||
Ingående redovisat värde | -54 | -53 | -53 | |
Avskrivningar enligt plan | -3 | -4 | -8 | |
Avyttringar/utrangering | - | 3 | 8 | |
Omklassificeringar | -5 | - | - | |
Summa | -62 | -54 | -53 | |
Ackumulerade nedskrivningar | ||||
Ingående redovisat värde | -3 | -3 | -3 | |
Avyttringar/utrangering | 3 | - | - | |
Summa | - | -3 | -3 |
16. Mark, byggnader och tekniska anläggningar, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa mark, byggnader och tekniska anläggningar | 13 245 | 12 507 | 11 228 | |
Ackumulerade anskaffningsvärden | ||||
Ingående redovisat värde | 18 428 | 16 936 | 16 146 | |
Nyanskaffningar | 473 | 476 | 454 | |
Avyttringar/utrangeringar | -91 | -317 | -245 | |
Omklassificeringar | 778 | 1 333 | 581 | |
Förändring i koncernstruktur | 24 | - | - | |
Summa | 19 612 | 18 428 | 16 936 | |
Ackumulerade avskrivningar enligt plan | ||||
Ingående redovisat värde | -5 773 | -5 610 | -5 297 | |
Avskrivningar enligt plan | -487 | -469 | -421 | |
Avyttringar/utrangeringar | 75 | 306 | 108 | |
Omklassificeringar | 1 | - | - | |
Förändring i koncernstruktur | -1 | - | - | |
Summa | -6 185 | -5 773 | -5 610 | |
Ackumulerade nedskrivningar | ||||
Ingående redovisat värde | -148 | -98 | -94 | |
Nedskrivningar | -35 | -1 | -35 | |
Återförda nedskrivningar | 1 | - | 31 | |
Avyttringar/utrangeringar | - | - | - | |
Omklassificeringar | - | -49 | - | |
Summa | -182 | -148 | -98 |
För nedskrivning, se not 5 Jämförelsestörande poster i verksamhetens nettokostnad.
Allmän fastighetsinformation, mnkr | 2016 | 2015 | 2014 | |
---|---|---|---|---|
Summa | 13 245 | 12 507 | 11 228 | |
Försäkringsvärde på stadens fastigheter (november) | 15 592 | 14 932 | 14 778 | |
Försäkrad fastighetsyta stadens fastigheter (m2) | 866 726 | 848 134 | 862 868 | |
Fastigheter per användningsområde | ||||
Markreserv | 223 | 213 | 216 | |
Allmännytta | 5 675 | 5 137 | 4 423 | |
Verksamhetsfastigheter | 3 977 | 4 001 | 3 643 | |
Affärsfastigheter | 1 414 | 1 406 | 1 269 | |
Gator, vägar och parker | 1 843 | 1 705 | 1 628 | |
Hyresfastigheter, parkeringshus med mera | 110 | 43 | 45 | |
Övriga fastigheter | 3 | 2 | 4 |
17. Maskiner och inventarier, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa | 774 | 806 | 966 | |
Ackumulerade anskaffningsvärden | ||||
Ingående redovisat värde | 7 575 | 7 488 | 7 231 | |
Nyanskaffningar | 316 | 379 | 305 | |
Avyttringar/utrangeringar | -121 | -394 | -102 | |
Omklassificeringar | 137 | 102 | 54 | |
Summa | 7 907 | 7 575 | 7 488 | |
Ackumulerade avskrivningar enligt plan | ||||
Ingående redovisat värde | -3 431 | -3 363 | -3 120 | |
Avskrivningar enligt plan | -370 | -348 | -338 | |
Avyttringar/utrangeringar | 100 | 280 | 95 | |
Omklassificeringar | 4 | - | - | |
Summa | -3 697 | -3 431 | -3 363 | |
Ackumulerade nedskrivningar | ||||
Ingående redovisat värde | -164 | -240 | -240 | |
Nedskrivningar | -9 | - | - | |
Återförda nedskrivningar | - | - | - | |
Avyttringar/utrangeringar | 1 | 76 | - | |
Summa | -172 | -164 | -240 | |
Summa maskiner och inventarier | 4 038 | 3 980 | 3 885 | |
- varav tillgångar hänförliga till finansiell leasing | 774 | 806 | 966 | |
Finansiell leasing - redovisat värde vid årets slut | ||||
Ackumulerade anskaffningsvärden | 941 | 933 | 1 104 | |
Ackumulerade avskrivningar enligt plan | -167 | -127 | -138 |
För nedskrivning, se not 5 Jämförelsestörande poster i verksamhetens nettokostnad.
Det nettomässiga värdet av finansiella leasingtillgångar avser till 96 procent (97) Öresundskrafts kontrakt avseende leasebara delar av Filbornaverket. Leasingavtalet löper fram till och med december år 2032, men med möjlighet till förtida lösen år 2027 alternativt år 2030. I beloppet för år 2014 ingick även finansiell leasing av två fastbränslepannor med tillbehör. Dessa leasingkontrakt löstes år 2015. Resterande 4 procent (3) av finansiella leasingtillgångars nettomässiga värde per balansdagen avser i huvudsak fordon.
18. Pågående nyanläggningar, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa pågående nyanläggningar | 1 437 | 916 | 956 | |
Ackumulerade anskaffningsvärden | ||||
Ingående redovisat värde | 916 | 1 005 | 620 | |
Nyanskaffningar | 1 476 | 1 360 | 1 067 | |
Omklassificeringar | -925 | -1 449 | -682 | |
Summa | 1 467 | 916 | 1 005 | |
Ackumulerade nedskrivningar | ||||
Ingående redovisat värde | - | -49 | -49 | |
Nedskrivningar | -30 | - | - | |
Omklassificeringar | - | 49 | - | |
Summa | -30 | - | -49 |
För nedskrivning, se not 5 Jämförelsestörande poster i verksamhetens nettokostnad.
Tillbaka >
19. Aktier och andelar, mnkr
Org nummer | Säte | Ägarandel procent | Bokfört värde | |
---|---|---|---|---|
Summa aktier och andelar | 194 | |||
Aktier och andelar | ||||
Sydvatten AB | 556100-9837 | Malmö | 15 | 68 |
Kuriren 6 AB 1) | 556738-0760 | Helsingborg | 100 | 12 |
Sjökrona Exploatering AB | 556790-5624 | Helsingborg | 25 | 7 |
Tegskiftet 2 AB 1) | 556680-1501 | Helsingborg | 100 | 6 |
Räddningstjänsten Skåne Nordväst (kommunalförbund) 2) | 222000-3087 | Helsingborg | 75 | 6 |
Sobeln 28 AB 1) | 556930-0279 | Helsingborg | 100 | 5 |
Kuriren 2 AB 1) | 556748-8431 | Helsingborg | 100 | 4 |
Svenska Kommun Försäkrings AB | 516406-0039 | Gävle | 6 | 2 |
Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp AB | 556765-3786 | Helsingborg | 17 | 1 |
Nöjesparken Sundspärlan AB | 556215-2297 | Helsingborg | 40 | 0 |
AB Busspunkten | 556653-6487 | Helsingborg | 26 | 0 |
Bostadsrätter | 41 | |||
Övriga aktier och andelar | 41 |
1) Bolag som ägs till 100 procent, men som undantas från konsolideringen i enlighet med RKR 8:2.
2) Räddningstjänsten Skåne Nordväst är ett kommunalförbund som samägs av kommunerna Helsingborg, Ängelholm och Örkelljunga.
Aktier och andelar, mnkr | 2016 | 2015 | 2014 | |
---|---|---|---|---|
Summa aktier och andelar | 194 | 186 | 182 | |
Ingående redovisat värde | 186 | 182 | 179 | |
Bildande av Räddningstjänsten Skåne Nordväst | - | - | 6 | |
Andelar bostadsrätter | 15 | 2 | 0 | |
Förändring övriga aktier och andelar | -7 | 2 | -3 |
Tillbaka >
20. Lager, förråd och exploateringsmark, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa lager, förråd och exploateringsmark | 317 | 234 | 182 | |
Lager och förråd | 82 | 81 | 92 | |
Exploateringsmark | 235 | 153 | 90 |
Tillbaka >
21. Kortfristiga fordringar, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa kortfristiga fordringar | 1 403 | 1 282 | 1 080 | |
Kundfordringar | 502 | 443 | 489 | |
Fordringar staten | 13 | 30 | 19 | |
Upplupna intäkter och förutbetalda kostnader | 627 | 553 | 455 | |
Övriga kortfristiga fordringar | 261 | 256 | 117 |
Tillbaka >
22. Kortfristiga placeringar
Kortfristiga placeringar utgörs till sin helhet av medel som vid årsskiftet var insatta på skattekonton i Helsingborgs stad respektive Helsingborgs Hamn AB. Redovisat värde motsvarar marknadsvärdet på placeringarna.
Tillbaka >
23. Eget kapital, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa eget kapital | 7 018 | 6 395 | 5 919 | |
Ingående redovisat värde | 6 395 | 5 919 | 5 672 | |
Överfört kapital från Renhållningsverket | - | - | -6 | |
Omräkning valuta | 0 | 5 | 2 | |
Effekt av ändrade redovisningsprinciper | - | - | 13 | |
Retroaktiv justering av redovisat värde tidigare år 1) | - | - | -127 | |
Övriga förändringar | - | 62 | -263 | |
Årets resultat 1) | 623 | 409 | 628 |
1) Retroaktiv justering av redovisat värde tidigare år består av följande tre delposter:
– År 2015 skedde rättelse för förluster som skett i Öresundskrafts helägda dotterbolag Helia Energisalg A/S. Rättelse skedde dels retoraktivt mot eget kapital med 101 mnkr till följd av negativa resultat som avsåg år 2014 och tidigare, dels belastades 2015 års resultat med 92 mnkr. Detta sistnämnda belopp avsåg både förluster för år 2015 samt reservationer för kommande års förluster i Helia Energisalg A/S.
– Vidare skedde år 2015 även en retroaktiv justering mot eget kapital för år 2014 om 32 mnkr. Denna avsåg korrigering av tidigare felaktig återläggning av koncernmässig goodwill.
– År 2016 gjordes en rättelse av tidigare fel för uppskrivning om 58 mnkr, vilken inte hade återlagts i den sammanställda redovisningen för kommunkoncernen. Med hänsyn till uppskrivningens värde gjordes rättelse mot tidigare period.
Nettoeffekten för samtliga retroaktiva justeringar mot år 2014 uppgick till ett negativt värde om 127 mnkr.
För specifikation av stadens eget kapital inklusive uppdelning på skattefinansierad respektive avgiftsfinansierad verksamhet hänvisas till not 23 i noterna för Helsingborgs stad.
24. Avsättning för pensioner och liknande förpliktelser, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa avsättning för pensioner och liknande förpliktelser | 2 735 | 2 856 | 2 952 | |
Pensionsförpliktelser intjänade före år 1998 | 2 054 | 2 152 | 2 233 | |
Pensionsförpliktelser (ålderspension) intjänade sedan år 1998 | 101 | 97 | 95 | |
Övriga förmånsbestämda pensionsplaner | 52 | 49 | 47 | |
Särskild avtalspension | 4 | 4 | 6 | |
Övriga förpliktelser | - | 7 | 5 | |
Summa pensioner och liknande förpliktelser | 2 211 | 2 309 | 2 386 | |
Särskild löneskatt | 524 | 547 | 566 |
Avsättning för pensioner och liknande förpliktelser, mnkr | 2016 | 2015 | 2014 | |
---|---|---|---|---|
Ingående redovisat värde | 2 856 | 2 952 | 3 051 | |
Förändring av pensioner och liknande förpliktelser under året | -98 | -77 | -80 | |
- varav intjänad pension | 15 | 9 | 21 | |
- varav ränte- och beloppsuppräkningar | 29 | 42 | 26 | |
- varav ändringar av försäkringstekniska grunder | 0 | - | - | |
- varav övrigt | -26 | -12 | -12 | |
- varav utbetalningar | -116 | -116 | -115 | |
Förändring av särskild löneskatt | -23 | -19 | -19 | |
Summa avsättning för pensioner och liknande förpliktelser | 2 735 | 2 856 | 2 952 | |
Aktualiseringsgrad (procent) | 96 | 96 | 95 | |
Antal visstidsförordnade (personer) | - | - | - | |
Försäkrat pensionskapital hos KPA för förmåns- och efterlevandepensioner (mnkr) | 369 | 343 | 324 | |
Överskottsmedel i försäkring på balansdagen (mnkr) | 17 | 13 | 0 |
25. Uppskjuten skatt, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa uppskjuten skatt | 586 | 533 | 523 | |
Obeskattade reserver | 540 | 508 | 475 | |
Materiella anläggningstillgångar | 85 | 67 | 93 | |
Skattemässigt underskottsavdrag | -35 | -39 | -42 | |
Övriga uppskjutna skatter | -4 | -3 | -3 |
Tillbaka >
26. Övriga avsättningar, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa avsättningar | 103 | 123 | 114 | |
Ingående redovisat värde | 123 | 114 | 115 | |
Avsättningar | 2 | 21 | 2 | |
Ianspråkstagna avsättningar | -22 | -12 | -3 | |
Outnyttjade belopp som återförts | - | - | - | |
Förändring av nuvärde | 0 | 0 | 0 |
Specifikation övriga avsättningar, mnkr | 2016 | 2015 | 2014 | |
---|---|---|---|---|
Summa övriga avsättningar | 103 | 123 | 114 | |
Återställningsfond deponi Nordvästra Skånes Rehållnings AB 1) | ||||
Ingående redovisat värde | 47 | 48 | 48 | |
Avsättning | 2 | 3 | 1 | |
Ianspråktagen avsättning | -4 | -4 | -1 | |
Förändring av nuvärde | - | - | - | |
Summa | 45 | 47 | 48 | |
Garanti för miljösanering, Castor & Pollux 2) | ||||
Ingående redovisat värde | 10 | 10 | 10 | |
Avsättning | - | - | - | |
Ianspråktagen avsättning | 0 | - | - | |
Förändring av nuvärde | 0 | 0 | 0 | |
Summa | 10 | 10 | 10 | |
Återställning äldre soptippar 3) | ||||
Ingående redovisat värde | 22 | 22 | 23 | |
Avsättning | - | - | - | |
Ianspråktagen avsättning | -1 | - | -1 | |
Förändring av nuvärde | - | - | - | |
Summa | 21 | 22 | 22 | |
Miljösanering fastigheten Ångfärjestationen (del av Gamla Staden 1:1) 4) | ||||
Ingående redovisat värde | 26 | 30 | 30 | |
Avsättning | - | - | - | |
Ianspråktagen avsättning | -10 | -4 | - | |
Förändring av nuvärde | - | 0 | 0 | |
Summa | 16 | 26 | 30 | |
Outnyttjade lokaler Bredgatan (Mindpark) | ||||
Ingående redovisat värde | - | 4 | 5 | |
Avsättning | - | - | - | |
Ianspråktagen avsättning | - | -4 | -1 | |
Förändring av nuvärde | - | - | - | |
Summa | - | - | 4 | |
Oceanhamnen 5) | ||||
Ingående redovisat värde | 15 | - | - | |
Avsättning | - | 15 | - | |
Ianspråktagen avsättning | -4 | - | - | |
Förändring av nuvärde | - | - | - | |
Summa | 11 | 15 | - | |
Lokaler Ship | ||||
Ingående redovisat värde | 2 | - | - | |
Avsättning | - | 2 | - | |
Ianspråktagen avsättning | -2 | - | - | |
Förändring av nuvärde | - | - | - | |
Summa | - | 2 | - |
1) Återställningsfond deponi Nordvästra Skånes Rehållnings AB består av avsättningarna för att återställa deponierna vid anläggningarna Filborna 1, Filborna 2, Svenstad, Nyvång, Tjörröd respektive Rökille. 26 procent av värdet hänför sig till deponier som har en återstående tid till återställande på 1 år, för 51 procent är motsvarande tidsintervall ungefär 5 år, 17 procent ryms i ett tidsintervall om cirka 10 år och resterande 6 procent har 19 år kvar till återställande.
2) Garanti för miljösanering, Castor & Pollux avser en avsättning för framtida åtagande att sanera en avyttrad tomt på Bredgatan i Helsingborg. I samband med försäljningen lämnade staden en garanti för eventuellt tillkommande behov av sanering av förorenad mark. Årligen genomförs provtagningar i marken enligt särskild kontrollplan. Redovisad avsättning bedöms vara tillräcklig för att täcka lämnad garanti vid försäljningen av fastigheten. Slutdatum för åtagandet är år 2035.
3) Återställning av äldre soptippar avser Rögle deponi och en övertäckning pågår i samråd med Länsstyrelsen och Ängelholms kommun. Redovisad avsättning bedöms utifrån känd information vara tillräcklig och beräknat slutdatum för övertäckningen är år 2026.
4) Miljösanering av fastigheten Ångfärjestationen är ett pågående saneringsprojekt av hinder och förorenad mark i området. Redovisad avsättning bedöms utifrån känd information vara tillräcklig och beräknat slutdatum för saneringsprojektet är utgången av år 2019.
5) Oceanhamnen avser pågående saneringsarbete av föroreningar och hinder i mark i samband med exploatering av hamnområde. Redovisad avsättning bedöms utifrån känd information vara tillräcklig för etapp 1, men inför etapp 2 som planläggs till år 2017 behöver en komplettering ske. Det pågående saneringsprojektet har ett beräknat slutdatum till slutet av år 2020.
27. Finansiella räntebärande lån, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa finansiella räntebärande lån | 8 754 | 7 125 | 5 429 | |
Långfristiga räntebärande lån | 4 142 | 3 424 | 3 143 | |
- varav svenska obligationslån | 3 400 | 2 650 | 2 200 | |
- varav finansiell leasing | 742 | 774 | 943 | |
Kortfristiga räntebärande lån | 4 612 | 3 701 | 2 286 | |
- varav svenska obligationslån | 600 | 1 200 | 800 | |
- varav certifikatsupplåning | 3 600 | 2 055 | 1 394 | |
- varav utnyttjad checkräkningskredit 1) | 377 | 396 | 52 | |
- varav finansiell leasing | 33 | 33 | 39 | |
- varav övriga kortfristiga räntebärande lån | 2 | 17 | 1 |
Förfallostruktur obligationslån och certifikatsupplåning, mnkr | 2016 | 2015 | 2014 | |
---|---|---|---|---|
Förfallotid inom tre månader | 2 800 | 1 755 | 2 094 | |
Förfallotid senare än tre månader men inom ett år | 1 400 | 1 500 | 100 | |
Förfallotid senare än ett år men inom tre år | 1 800 | 1 400 | 1 800 | |
Förfallotid senare än tre år men inom fem år | 850 | 1 250 | 400 | |
Förfallotid senare än fem år | 750 | - | - | |
Summa skuld obligationslån och certifikatsupplåning | 7 600 | 5 905 | 4 394 | |
Övrig information för obligationslån och certifikatupplåning | ||||
Genomsnittlig kapitalbindningstid på balansdagen exklusive kreditlöften (år) | 1,9 | 1,4 | 1,1 | |
Genomsnittlig kapitalbindningstid på balansdagen inklusive kreditlöften (år) | 3,1 | 2,8 | 2,5 | |
Genomsnittlig räntebindningstid på balansdagen | ||||
- med derivat (dagar) | 1 126 | 1 092 | 1 421 | |
- utan derivat (dagar) | 517 | 161 | 46 | |
Genomsnittlig upplåningsränta under året | ||||
- med derivat (procent) | 1,21 | 1,62 | 2,30 | |
- utan derivat (procent) | -0,08 | 0,03 | 0,80 | |
Övrig information om checkräkningskredit | ||||
Beviljad checkräkningskredit (mnkr) | 826 | 824 | 820 | |
Utnyttjad checkräkningskredit netto (mnkr) 1) | 11 | 11 | 20 |
1) Stadens koncernkontostruktur innehåller konton med såväl positiva som negativa saldon per bokslutsdagen. Likvidmässiga koncernkonton med negativa saldon redovisas som utnyttjad checkräkningskredit i kategorin kortfristiga räntebärande lån i balansräkningen. På total nivå är utnyttjad checkräkningskredit mot extern part 0 mnkr inom koncernkontostrukturen vid utgången av år 2016.
28. Övriga långfristiga skulder, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa övriga långfristiga skulder | 855 | 873 | 833 | |
Trafikverket - bidrag till infrastrukturell investering Maria Station | 303 | 299 | 333 | |
Investeringsfond VA-verket | 205 | 207 | 209 | |
Förutbetalda anläggningsavgifter VA | 203 | 176 | 150 | |
Investeringsbidrag skattefinansierad verksamhet | 99 | 99 | 65 | |
Övriga långfristiga skulder | 45 | 92 | 76 |
Redovisad skuld till Trafikverket avser medfinansiering för den planerade infrastrukturella investeringen av Maria Station. Tidplanen för detta projekt är inte helt färdigställd, men projektet förväntas vara slutfört senast år 2024 och då förväntas också stadens skuld vara helt reglerad.
Investeringsfonden i VA-verket, interimsbokade anläggningsavgifter inom VA och redovisade investeringsbidrag i den skattefinansierade verksamheten periodiseras linjärt under samma nyttjandeperiod som motsvarande tillgång. Flertalet anläggningar relaterade till investeringsfonden i VA har en nyttjandetid på 50 år, en förutbetald anläggningsavgift periodiseras i huvudsak över 50 år, medan investeringsbidrag till den skattefinansierade verksamheten vanligen avser investeringar med en bedömd nyttjandeperiod om 33 år.
29. Övriga kortfristiga skulder, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa övriga kortfristiga skulder | 3 236 | 2 938 | 2 624 | |
Leverantörsskulder | 823 | 813 | 752 | |
Övriga kortfristiga skulder | 1 328 | 976 | 921 | |
Upplupna kostnader för semester, löner, sociala avgifter och löneskatter | 646 | 476 | 454 | |
Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter | 439 | 674 | 497 |
Tillbaka >
30. Pensioner och liknande förpliktelser, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Visstidspension förtroendevalda | 3 | 2 | 2 | |
Visstidspension inkomstsamordnad | 4 | 5 | 6 | |
Avgångsersättning till förtroendevalda | 12 | 12 | 11 | |
Särskild löneskatt och sociala avgifter | 5 | 5 | 6 | |
Garantiförpliktelse PRI | 1 | 1 | 1 | |
Summa pensioner och liknande förpliktelser | 25 | 25 | 26 | |
Antal visstidsförordnade (personer) | 9 | 10 | 11 |
I posten ingår pensionsförpliktelser för förtroendevalda som regleras i pensionsbestämmelserna enligt PRF-KL/PBF. Storleken på förpliktelsen utgår ifrån att nuvarande förtroendeuppdrag fullföljs mandatperioden ut och för den anställde att anställningen upphör vid lägsta möjliga ålder.
Stadens pensionsåtagande för inkomstsamordnade visstidspensioner skulle öka med 4,8 mnkr inklusive löneskatt om reducering av inkomstsamordning helt skulle upphöra.
31. Borgensåtagande, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa borgensåtagande | 370 | 321 | 296 | |
Sydvatten AB | 259 | 205 | 176 | |
Föreningar | 101 | 105 | 109 | |
Bostadsrättsföreningar | 10 | 10 | 10 | |
Kommunalt förlustansvar egna hem | 0 | 1 | 1 |
Tillbaka >
32. Derivatinstrument, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Ränteswappar | ||||
- Nominellt belopp/säkrad volym brutto (mnkr) | 2 300 | 1 100 | 900 | |
- Nominellt belopp/säkrad volym netto (mnkr) | 1 100 | 1 100 | 900 | |
- Ränterisk (mnkr) | 51 | 55 | 41 | |
- Differens marknadsränta (procent) | 2,15 | 2,05 | 2,28 | |
- Marknadsvärde på balansdagen (mnkr) | -139 | -113 | -89 |
Kommunkoncernen använder ränteswappar för att säkra sig mot ogynnsamma ränteförändringar, i detta fall ränteuppgång.
33. Leasing, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Finansiella leasingavtal | ||||
Redovisat värde 1) | 775 | 806 | 966 | |
Nuvärdesberäknade minimileaseavgifter: | ||||
- med förfallotid inom ett år | 41 | 41 | 38 | |
- med förfallotid senare än ett år men inom fem år | 144 | 139 | 132 | |
- med förfallotid senare än fem år | 280 | 302 | 322 | |
Variabla leasingavgifter som ingår i årets resultat | - | - | - | |
Operationella leasingavtal | ||||
Minimileaseavgifter: | ||||
- med förfallotid inom ett år | 30 | 25 | 16 | |
- med förfallotid senare än ett år men inom fem år | 36 | 52 | 25 | |
- med förfallotid senare än fem år | 1 | 5 | 5 | |
Operationella leasingavgifter som ingår i årets resultat | 34 | 24 | 18 |
1) I redovisat värde för finansiellt leasade tillgångar ingår år 2014 två fastbränslepannor med tillbehör (leasingkontrakt som löstes år 2015). Däremot ingår inte dessa tillgångar i den nuvärdesberäknade minimileaseavgiften, till följd av dess fullständiga reglering påföljande år genom förtida inlösen.
De finansiella leasingobjekten består i huvudsak av Filbornaverket samt fordon. Öresundskraft har option på att förvärva Filbornaverket efter leasingperiodens utgång och om hela leasingavtalet löper till utgången av år 2032 uppgår lösenpriset till 25 procent av anskaffningsvärdet, vilket motsvarar cirka 220 mnkr. Om Öresundskraft inte väljer att nyttja denna option har bolaget en skyldighet att för leasinggivarens räkning sälja Filbornaverket till ett garanterat pris motsvarande restvärdet.
34. Övriga ansvarsförbindelser, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa övriga ansvarsförbindelser | 656 | 727 | 793 | |
Borgensförbindelse till förmån för Modity Energy Trading AB 1) | 640 | 714 | 779 | |
Kapitalvärde av ännu ej skuldförd del av framtida beräknade återställningskostnader för deponier | 11 | 9 | 11 | |
Garantiförbindelse Fastigo | 2 | 2 | 1 | |
Garantiförbindelse Svensk Scenkonst | 3 | 2 | 2 |
1) I kommunkoncernen ingår Modity Energy Trading AB, vilken ägs till 50 procent av Öresundskraft AB. Öresundskraft AB har nedanstående ansvarsförbindelser till Modity Energy Trading AB.
- Borgen utställd till förmån för Modity Energy Trading AB motsvande 50 procent av 1 194 mnkr (1 168). Per balansdagen uppgick det utnyttjade beloppet till 630 mnkr (709).
- Obegränsad borgen avseende handel med valutaderivat är utställd till förmån för Modity Energy Trading AB. Per balansdagen uppgick det utnyttjade beloppet till 0 mnkr (4).
- Övriga garantier utställda för Modity Energy Trading AB:s räkning uppgår till 0 mnkr (46).
- Det finns en kapitaltäckningsgaranti, vilken tecknats med Kraftringen Energi AB för Modity Energy Trading AB intill utgången av 2016 med en limit för Öresundskraft AB om 30 mnkr (30).
- Enligt aktieägaravtal för Modity Energy Trading AB ansvarar ägarna (Öresundskraft AB och Kraftringen AB) korsvis för 50 procent av eventuellt utfall av den andra partens ingångna garantier och borgensförbindelser för Modity Energy Trading AB:s räkning. Per balansdagen uppgick 50 procent av Kraftringen Energi AB:s ingångna garantier och borgensförbindelser till 33 mnkr (75).
35. Justering för ej likviditetspåverkande poster, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa justering för ej likviditetspåverkande poster | 5 | -40 | -343 | |
Realisationsvinster/-förluster | 5 | -53 | -204 | |
Övriga ej likviditetspåverkande poster | 0 | 13 | -139 |
Posten realisationsvinster/-förluster består av ett nettomässigt värde, vilket avser vinster vid avyttringar av anläggningstillgångar motsvarande 10 mnkr och förluster för motsvarande om 5 mnkr. Realisationsvinsterna hänför sig i huvudsak till de större verksamhetsdrivande bolagen i koncernen.
36. Ökning/minskning kortfristiga skulder, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa ökning/minskning kortfristiga skulder | 1 209 | 1 730 | -276 | |
Kortfristiga räntebärande lån och certifikat | 911 | 1 416 | -355 | |
Övriga kortfristiga skulder | 298 | 315 | 79 |
Tillbaka >
37. Investering i anläggningstillgångar, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa investeringar i anläggningstillgångar | 2 343 | 2 354 | 1 874 | |
Helsingborgs stad | 1 036 | 985 | 735 | |
AB Helsingborgshem | 747 | 896 | 716 | |
Öresundskraft AB med underkoncern | 424 | 415 | 309 | |
Helsingborgs Hamn AB | 100 | 20 | 84 | |
Helsingborg Arena och Scen AB | 3 | 5 | - | |
Nordvästra Skånes Renhållnings AB | 33 | 33 | 14 | |
Övriga kommunala koncernföretag | 0 | 0 | 16 |
Tillbaka >
38. Försäljning anläggningstillgångar
Under året har inga enskilda större försäljningar skett av anläggningstillgångar. De likvidmässiga kassaflöden som redovisas från avyttringar hänför sig i huvudsak till de större verksamhetsdrivande bolagen i koncernen.
39. Likvida medel, nettolikviditet och deras förändring
Stadens internbank optimerar kapitalflödena i kommunkoncernen genom att matcha de kommunala koncernföretagens likviditetsbehov. Internbanken lånar även upp externt kapital för vidareutlåning inom kommunkoncernen. De kommunala koncernföretagens kapitalbehov initieras av företagen själva och avser så väl rörelselikviditet som långfristigt kapitalbehov. Skillnaden mellan in- och utlåningen i internbanken utgör i allt väsentligt stadens räntebärande nettolikviditet.