Noter
1. Verksamhetens intäkter
2. Verksamhetens kostnader
3. Arvode och ersättning till stadens ledning
4. Av- och nedskrivningar
5. Jämförelsestörande poster i verksamhetens nettokostnad
6. Skatteintäkter
7. Generella statsbidrag och kommunalekonomisk utjämning
8. Kommunal fastighetsavgift
9. LSS-utjämning
10. Finansiella intäkter
11. Finansiella kostnader
12. Årets resultat exklusive förändring av pensionsavsättning före 1998
13. Årets balanskravsresultat
14. Nyttjanderätter och liknande rättigheter
15. Mark, byggnader och tekniska anläggningar
16. Maskiner och inventarier
17. Pågående nyanläggningar
18. Aktier och andelar
19. Långfristiga fordringar
20. Förråd och exploateringsmark
21. Kortfristiga fordringar
22. Kortfristiga placeringar
23. Eget kapital
24. Avsättning för pensioner och liknande förpliktelser
25. Övriga avsättningar
26. Finansiella räntebärande lån
27. Övriga långfristiga skulder
28. Övriga kortfristiga skulder
29. Pensioner och liknande förpliktelser
30. Borgensåtagande
31. Derivatinstrument
32. Leasing
33. Övriga ansvarsförbindelser
34. Justering för ej likviditetspåverkande poster
35. Ökning/minskning kortfristiga skulder
36. Försäljning anläggningstillgångar
37. Likvida medel, nettolikviditet och deras förändring
1. Verksamhetens intäkter, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Konsumtionsavgifter | 216 | 214 | 216 | |
Barnomsorgsavgifter | 97 | 90 | 87 | |
Äldreomsorgsavgifter | 78 | 75 | 73 | |
Övriga avgifter | 105 | 116 | 140 | |
Hyror och arrenden | 324 | 311 | 298 | |
Gymnasieutbildning, ersättning från andra kommuner och friskolor | 124 | 128 | 133 | |
Övrig försäljning av verksamhet | 138 | 95 | 45 | |
Stats- och EU-bidrag | 695 | 430 | 361 | |
Övriga bidrag | 40 | 66 | 57 | |
Exploateringsintäkter | 32 | 105 | 103 | |
Realisationsvinster | 0 | 25 | 9 | |
Övriga intäkter | 288 | 49 | 130 | |
Summa verksamhetens intäkter | 2 137 | 1 706 | 1 652 |
Tillbaka >
2. Verksamhetens kostnader, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Löner, arvoden och ersättningar 1) | 3 065 | 2 725 | 2 527 | |
Sociala avgifter enligt lag och avtal | 1 022 | 902 | 843 | |
Pensioner och liknande förpliktelser | 175 | 178 | 165 | |
Övriga personalkostnader | 32 | 34 | 29 | |
Barnomsorg, entreprenad | 347 | 337 | 320 | |
Undervisning, entreprenad | 595 | 564 | 610 | |
Äldre- och handikappomsorg, entreprenad | 317 | 439 | 500 | |
Övriga entreprenader och köp av verksamhet | 742 | 818 | 543 | |
Lokal- och markhyror | 224 | 177 | 166 | |
Material, tjänster och övriga verksamhetskostnader | 1 228 | 975 | 1 052 | |
Försörjningsstöd | 226 | 218 | 219 | |
Övriga bidrag | 250 | 186 | 173 | |
Markförvärv med mera exploateringsverksamhet | 153 | 115 | 96 | |
Summa verksamhetens kostnader | 8 376 | 7 668 | 7 243 | |
1) Medeltalet årsanställda (antal) | 9 093 | 8 488 | 7 943 |
Extern verksamhet
Med extern verksamhet avses verksamhet som bedrivs av annan juridisk person än staden eller bolag inom kommunkoncernen och till vilken staden har överlämnat driften av en kommunal angelägenhet. Verksamheten vänder sig till invånarna och staden har ett huvudansvar för att tjänsterna erbjuds. Om verksamheten inte hade drivits externt skulle staden utfört den i egen regi. Extern verksamhet innefattar därmed inte internt riktad verksamhet och stödfunktioner som till exempel städning. Tabellen nedan visar extern verksamhet för respektive nämnd.
Kostnad för extern verksamhet per nämnd, mnkr | 2016 | 2015 | 2014 | |
---|---|---|---|---|
Barn- och utbildningsnämnden | 979 | 941 | 893 | |
Vård- och omsorgsnämnden | 217 | 224 | 315 | |
Stadsbyggnadsnämnden | 277 | 307 | 263 | |
VA-verket | 158 | 150 | 148 | |
Socialnämnden | 186 | 199 | 197 | |
Arbetsmarknadsnämnden | 84 | 88 | 97 | |
Idrotts- och fritidsnämnden | 52 | 54 | 54 |
Extern verksamhets andel av kostnadsomslutningen, procent | 2016 | 2015 | 2014 | |
---|---|---|---|---|
Barn- och utbildningsnämnden | 28 | 36 | 29 | |
Vård- och omsorgsnämnden | 11 | 14 | 17 | |
Stadsbyggnadsnämnden | 40 | 49 | 54 | |
VA-verket | 70 | 72 | 67 | |
Socialnämnden 1) | 27 | 47 | 40 | |
Arbetsmarknadsnämnden | 13 | 14 | 15 | |
Idrotts- och fritidsnämnden | 20 | 28 | 23 |
1) Andelen extern verksamhet har minskat markant mellan åren 2015 och 2016 med anledning av att socialnämnden har hanterat mottagandet av ensamkommande i egen regi. Under år 2016 startades elva nya boenden för ensamkommande.
3. Arvoden och ersättningar till stadens ledning, tkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Kommunstyrelsens ordförande | 856 | 836 | 773 | |
Övriga kommunal- och oppositionsråd samt politiska sekreterare | 41 - 770 | 122 - 762 | 360 - 706 | |
Stadsdirektören | 1 525 | 1 469 | 1 487 |
4. Av- och nedskrivningar, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa av- och nedskrivningar | 346 | 337 | 308 | |
Avskrivningar nyttjanderätter och liknande rättigheter | 2 | 0 | 0 | |
Avskrivningar byggnader och tekniska anläggningar | 286 | 288 | 256 | |
Avskrivningar maskiner och inventarier | 58 | 49 | 52 | |
Nedskrivningar | - | - | - |
5. Jämförelsestörande poster i verksamhetens nettokostnad, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa jämförelsestörande poster i verksamhetens nettokostnad | 62 | 45 | - | |
Boverket - bidrag för ökat bostadsbyggande 1) | 62 | - | - | |
Återbetalning premier AFA | - | 45 | - |
1) Våren 2016 beslutade regeringen att införa ett statsbidrag till kommuner med syfte att främja ett ökat bostadsbyggande i Sverige. Det bidrag som Helsingborgs stad har fått baseras på inlämnad redovisning till Boverket, en redovisning som motsvarar nybyggnation av 1 893 bostäder.
6. Skatteintäkter, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa skatteintäkter | 5 598 | 5 358 | 5 100 | |
Preliminär skatteintäkt innevarande år | 5 620 | 5 362 | 5 113 | |
Preliminär slutavräkning innevarande år | -28 | 6 | 1 | |
Slutavräkningsdifferens föregående år | 6 | -10 | -14 |
Preliminär skatteintäkt innevarande år motsvaras av de preliminära skatteinbetalningar som kommit kommunen till godo under räkenskapsåret. Den preliminära slutavräkningen för skatteintäkter baseras i enlighet med RKR 4:2 på Sveriges Kommuner och Landstings publicerade prognos i december månad respektive år.
Tillbaka >
7. Generella statsbidrag och kommunalekonomisk utjämning, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa generella statsbidrag och kommunalekonomisk utjämning | 1 255 | 1 067 | 1 054 | |
Inkomstutjämningsbidrag | 1 152 | 1 000 | 931 | |
Kostnadsutjämningsbidrag | 35 | 43 | 34 | |
Strukturbidrag | - | 14 | 14 | |
Regleringsbidrag/-avgift | -5 | -5 | 44 | |
Tillfälligt konjunkturstöd | - | - | 31 | |
Flyktingbidrag | 73 | 6 | - | |
Kompensation för höjning av arbetsgivaravgifter för unga | - | 10 | - |
I inkomstutjämningen sker en utjämning av skatteinkomster mellan kommuner. Inkomstutjämningen beräknas utifrån skillnaden mellan den egna skattekraften och ett skatteutjämningsunderlag som motsvarar 115 procent av den genomsnittliga skattekraften i landet. Stadens egen skattekraft för året efter beskattningsåret var 95,0 procent av medelskattekraften i riket. Genom kostnadsutjämningsbidrag jämnas de kostnader ut som styrs av faktorer som kommunerna inte själva kan påverka. Dessa faktorer är åldersstruktur, etnicitet, socioekonomi och geografi. Med strukturbidraget sker en kostnadsutjämning av regionalpolitisk karaktär. I regleringsavgiften sker en reglering mellan kommunerna och staten av de medel staten tillskjuter och de som betalas ut i inkomstutjämningen. Avslutningsvis kan nämnas att det flyktingbidrag som redovisas hänför sig till det statsbidrag som beslutades om år 2015, med syfte att ge ett tillfälligt stöd åt kommuner och landsting för att hantera den rådande flyktingsituationen. Helsingborgs stad har med stöd av RKR:s yttrande periodiserat denna intäkt under perioden december 2015 till december 2016.
8. Kommunal fastighetsavgift
Införandet av kommunal fastighetsavgift år 2008 var neutralt för varje enskild kommun. Intäkterna av den kommunala fastighetsavgiften fördelades då lika mellan kommunerna med 1 314,52 kronor per invånare. Avgiften indexuppräknas utifrån taxeringsvärdena löpande varje år och den faktiska förändringen av ökningen i respektive kommun läggs till beloppet från år 2008.
9. LSS-utjämning
Verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) är obligatorisk för kommuner. För att skapa likvärdiga ekonomiska förutsättningar mellan kommuner för denna typ av verksamhet finns ett utjämningssystem, vilket utjämnar kostnaderna för stöd och service till vissa funktionshindrade. Utjämningssystemet är reglerat genom lag och baseras bland annat på antalet verkställda beslut/insatser samt strukturella skillnader.
10. Finansiella intäkter, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa finansiella intäkter | 45 | 35 | 122 | |
Ränteintäkter | 21 | 3 | 52 | |
Ränteintäkter, kommunala koncernföretag | 22 | 30 | 64 | |
Borgensavgifter | 1 | 1 | 1 | |
Övriga finansiella intäkter | 1 | 1 | 5 |
Borgensavgifterna avser Öresundskraft AB och Sydvatten AB.
Tillbaka >
11. Finansiella kostnader, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa finansiella kostnader | 67 | 26 | 141 | |
Räntekostnader | 46 | 22 | 127 | |
- varav kostnad för ränteswappar i den löpande verksamheten | 3 | 1 | 0 | |
Räntekostnader, kommunala koncernföretag | - | 0 | 2 | |
Räntekostnader på pensionsavsättningar | 1 | 2 | 1 | |
Övriga finansiella kostnader | 20 | 2 | 11 |
Redovisad räntekostnad är totala räntekostnaden för underliggande ränta och tillämpade räntederivat. För mer information om räntor och räntederivat, se not 26.
12. Årets resultat exklusive förändring av pensionsavsättning före 1998
Denna post visar årets resultat rensat för effekten av förändring av pensionsavsättning som avser tiden före år 1998. För mer information om hur denna är hanterad, se avsnittet Redovisningsprinciper.
Tillbaka >
13. Årets balanskravsresultat, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa årets resultat efter balanskravsjusteringar | 199 | 62 | 113 | |
Årets resultat enligt resultaträkningen | 321 | 187 | 242 | |
Avgår: | ||||
Förändrad pensionsavsättning för tiden före 1998 | -122 | -100 | -116 | |
Realisationsvinster | 0 | -25 | -13 |
Enligt kommunallagens krav på ekonomisk balans ska kommunernas intäkter vara större än kostnaderna. Om kostnaderna för ett visst räkenskapsår överstiger intäkterna ska det negativa resultatet regleras under de närmast tre följande åren. Realisationsvinster vid försäljning av anläggningstillgångar ska ej ingå i resultatet vid avstämning mot balanskravet.
Staden har skilda finansiella målsättningar för skatte- resp avgiftsfinansierad verksamhet. Staden anser därför att det är förenligt med god ekonomisk hushållning att göra avsteg från att resultatet från den avgiftsfinansierade verksamheten ska regleras enligt kommunallagens balanskrav.
Inte heller förändringen av pensionsförpliktelser intjänade före år 1998 inräknas i kommunallagens balanskrav, då lagen förutsätter att denna kostnad inte redovisas i kommunernas räkenskaper.
Tillbaka >
14. Nyttjanderätter och liknande rättigheter, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa nyttjanderätter och liknande rättigheter | 11 | 3 | 2 | |
Ackumulerade anskaffningsvärden | ||||
Ingående redovisat värde | 12 | 11 | 10 | |
Nyanskaffningar | 5 | 1 | 1 | |
Avyttringar/utrangeringar | -3 | - | - | |
Omklassificeringar | 10 | - | - | |
Summa | 24 | 12 | 11 | |
Ackumulerade avskrivningar enligt plan | ||||
Ingående redovisat värde | -6 | -6 | -6 | |
Avskrivningar enligt plan | -2 | 0 | 0 | |
Avyttringar/utrangeringar | - | - | - | |
Omklassificeringar | -5 | - | - | |
Summa | -13 | -6 | -6 | |
Ackumulerade nedskrivningar | ||||
Ingående redovisat värde | -3 | -3 | -3 | |
Avyttringar/utrangering | 3 | - | - | |
Summa | - | -3 | -3 |
15. Mark, byggnader och tekniska anläggningar, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa mark, byggnader och tekniska anläggningar | 6 651 | 6 435 | 5 896 | |
Ackumulerade anskaffningsvärden | ||||
Ingående redovisat värde | 9 619 | 9 059 | 8 655 | |
Nyanskaffningar | 464 | 446 | 395 | |
Avyttringar/utrangeringar | -110 | -267 | -33 | |
Omklassificeringar | 40 | 381 | 43 | |
Summa | 10 013 | 9 619 | 9 059 | |
Ackumulerade avskrivningar enligt plan | ||||
Ingående redovisat värde | -3 184 | -3 163 | -2 927 | |
Avskrivningar enligt plan | -286 | -288 | -256 | |
Avyttringar/utrangeringar | 108 | 267 | 19 | |
Omklassificeringar | - | - | - | |
Summa | -3 362 | -3 184 | -3 163 |
Allmän fastighetsinformation, mnkr | 2016 | 2015 | 2014 | |
---|---|---|---|---|
Summa | 6 651 | 6 435 | 5 896 | |
Försäkringsvärde på stadens fastigheter (november) | 15 592 | 14 932 | 14 778 | |
Försäkrad fastighetsyta (m2) | 866 726 | 848 134 | 862 868 | |
Fastigheter per användningsområde | ||||
Markreserv | 223 | 213 | 216 | |
Verksamhetsfastigheter | 3 058 | 3 066 | 2 734 | |
Affärsfastigheter | 1 414 | 1 406 | 1 269 | |
Gator, vägar och parker | 1 843 | 1 705 | 1 628 | |
Hyresfastigheter, parkeringshus med mera | 110 | 43 | 45 | |
Övriga fastigheter | 3 | 2 | 4 |
Ovanstående sammanställning visar användningen av stadens fastighetsinnehav. I posten verksamhetsfastigheter ingår fastigheter för stadens egen verksamhet såsom daghem, skolor, fritidsanläggningar, särskilt boende med mera. Med affärsfastigheter menas fastigheter och anläggningar för VA-verksamhet samt hamnområde med småbåtshamn.
Tillbaka >
16. Maskiner och inventarier, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa | 28 | 27 | 17 | |
Ackumulerade anskaffningsvärden | ||||
Ingående redovisat värde | 506 | 613 | 572 | |
Nyanskaffningar | 59 | 80 | 48 | |
Avyttringar/utrangeringar | -65 | -187 | -7 | |
Omklassificeringar | -10 | - | - | |
Summa | 490 | 506 | 613 | |
Ackumulerade avskrivningar enligt plan | ||||
Ingående redovisat värde | -300 | -402 | -357 | |
Avskrivningar enligt plan | -58 | -49 | -52 | |
Avyttringar/utrangering | 65 | 151 | 7 | |
Omklassificeringar | 5 | - | - | |
Summa | -288 | -300 | -402 | |
Summa maskiner och inventarier | 202 | 206 | 211 | |
- varav tillgångar hänförliga till finansiell leasing | 28 | 27 | 17 | |
Finansiell leasing - redovisat värde vid årets slut | ||||
Ackumulerade anskaffningsvärden | 62 | 54 | 35 | |
Ackumulerade avskrivningar enligt plan | -34 | -27 | -18 |
Stadens finansiella leasingavtal avser i huvudsak fordon.
Tillbaka >
17. Pågående nyanläggningar, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa pågående nyanläggningar | 654 | 260 | 286 | |
Ackumulerade anskaffningsvärden | ||||
Ingående redovisat värde | 260 | 286 | 97 | |
Nyanskaffningar | 434 | 360 | 231 | |
Omklassificeringar | -40 | -386 | -42 |
Tillbaka >
18. Aktier och andelar, mnkr
Org nummer | Säte | Ägar-/röstandel procent | Bokfört värde | |
---|---|---|---|---|
Summa aktier och andelar | 6 165 | |||
Kommunala koncernföretag | ||||
Helsingborgs Stads Förvaltning AB | 556007-4634 | Helsingborg | 100 | 6 007 |
- Helsingborg Arena och Scen AB | 556870-7607 | Helsingborg | 100 | |
- Helsingborg Energi Holding AB | 556520-3089 | Helsingborg | 100 | |
- - Öresundskraft AB | 556089-7851 | Helsingborg | 100 | |
- - - Öresundskraft Företagsmarknad AB | 556573-6906 | Helsingborg | 100 | |
- - - Öresundskraft Kraft & Värme AB | 556501-1003 | Helsingborg | 100 | |
- - - Öresundskraft Marknad AB | 556519-7679 | Helsingborg | 100 | |
- - - Helia Energisalg A/S | AS 253485 | Fredericia, Danmark | 100 | |
- - - Modity Energy Trading AB | 556643-4410 | Lund | 50 | |
- - - Prometera AB | 556872-5641 | Helsingborg | 50 | |
- - - EVereg Intressenter AB | 559015-0651 | Helsingborg | 50 | |
- - - EVereg AB 1) | 559000-6994 | Helsingborg | 26 | |
- - - - Clever Sverige AB | 559000-7075 | Helsingborg | 100 | |
- - - Bjuvs Stadsnät AB | 559052-7494 | Bjuv | 15 | |
- Helsingborgs Hamn AB | 556024-0979 | Helsingborg | 100 | |
- Helsingborgs Stads Fastighets Holding AB | 556870-4117 | Helsingborg | 100 | |
- - Helsingborgs Stads Parkerings AB | 556824-6366 | Helsingborg | 100 | |
- Helsingborgshems Holding AB | 556520-7528 | Helsingborg | 100 | |
- - AB Helsingborgshem | 556048-0674 | Helsingborg | 100 | |
- - - Helsingborgshem Komplement AB | 556932-8254 | Helsingborg | 100 | |
- - - Helsingborgshem Förvaltning Två AB | 556932-8239 | Helsingborg | 100 | |
- - - Helsingborgshem Förvaltning Tre AB | 556932-8213 | Helsingborg | 100 | |
- - Vårdfastigheter i Helsingborg AB | 556462-0929 | Helsingborg | 100 | |
- Helsingborgs Stads Förvaltning Utveckling 8 AB | 559092-6779 | Helsingborg | 100 | |
- Helsingborgs Stads Förvaltning Utveckling 9 AB | 559095-2502 | Helsingborg | 100 | |
Kuriren 2 AB | 556748-8431 | Helsingborg | 100 | 4 |
Kuriren 6 AB | 556738-0760 | Helsingborg | 100 | 12 |
Sobeln 28 AB | 556930-0279 | Helsingborg | 100 | 5 |
Tegskiftet 2 AB | 556680-1501 | Helsingborg | 100 | 6 |
Nordvästra Skånes Renhållnings AB | 556217-4580 | Helsingborg | 52 | 3 |
- NSR Produktion AB | 556875-8493 | Helsingborg | 100 | |
- Liquidgas Biofuel Genesis AB | 556588-8392 | Helsingborg | 33 | |
Nöjesparken Sundspärlan AB 2) | 556215-2297 | Helsingborg | 40 | 0 |
AB Busspunkten Helsingborg | 556653-6487 | Helsingborg | 26 | 0 |
Sjökrona Exploatering AB | 556790-5624 | Helsingborg | 25 | 7 |
Summa | 6 045 | |||
Övriga aktier och andelar | ||||
Sydvatten AB | 556100-9837 | Malmö | 15 | 68 |
Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp AB | 556765-3786 | Helsingborg | 17 | 1 |
Räddningstjänsten Skåne Nordväst (kommunalförbund) 3) | 222000-3087 | Helsingborg | 75 | 6 |
Svenska Kommun Försäkrings AB | 516406-0039 | Gävle | 6 | 2 |
Bostadsrätter | 41 | |||
Övrigt | 3 | |||
Summa | 120 |
1) Öresundskraft AB har genom EVereg Intressenter AB ytterligare indirekt ägande i EVereg AB med 12 procent, vilket medför att Öresundskraft AB totalt kontrollerar 38 procent av EVereg AB.
2) Helsingborgs stad har genom Helsingborgs Stads Förvaltning AB:s underkoncern ett ytterligare indirekt ägande i Nöjesparken Sundspärlan AB med 3 procent.
3) Räddningstjänsten Skåne Nordväst är ett kommunalförbund som samägs av kommunerna Helsingborg, Ängelholm och Örkelljunga.
Aktier och andelar, mnkr | 2016 | 2015 | 2014 | |
---|---|---|---|---|
Summa aktier och andelar | 6 165 | 6 150 | 6 148 | |
Ingående redovisat värde | 6 150 | 6 148 | 6 143 | |
Förvärv/avyttring av Helsingborgs Stads Parkerings AB 1) | 0 | - | - | |
Bildande av Räddningstjänsten Skåne Nordväst | - | - | 6 | |
Andelar bostadsrätter | 15 | 2 | -1 |
1) Bolaget Helsingborgs Stads Parkerings AB (tidigare Projektbolag del O AB) förvärvades från extern part och såldes därefter vidare till Helsingborgs Stads Fastighets Holding AB.
19. Långfristiga fordringar, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa långfristiga fordringar | 6 325 | 5 835 | 5 088 | |
Kommunala koncernföretag | 5 622 | 5 132 | 4 385 | |
Övriga långfristiga fordringar | 705 | 705 | 705 | |
Nedskrivning övriga långfristiga fordringar | -2 | -2 | -2 |
Huvuddelen av posten övriga långfristiga fordringar utgörs av utlåning till kreditinstitut. Samtliga fordringar är redovisade till nominellt värde.
Tillbaka >
20. Förråd och exploateringsmark, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa förråd och exploateringsmark | 236 | 155 | 92 | |
Förråd | 1 | 2 | 2 | |
Exploateringsmark | 235 | 153 | 90 |
21. Kortfristiga fordringar, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa kortfristiga fordringar | 764 | 793 | 567 | |
Utlåning kommunala koncernföretag | 255 | 213 | 219 | |
Kundfordringar | 83 | 105 | 108 | |
Fordringar staten | 13 | 30 | 19 | |
Upplupna intäkter och förutbetalda kostnader | 286 | 290 | 168 | |
Övriga kortfristiga fordringar | 157 | 155 | 53 |
22. Kortfristiga placeringar
Kortfristiga placeringar utgörs till sin helhet av medel som vid årsskiftet var insatta på stadens skattekonto. Redovisat värde motsvarar marknadsvärdet på placeringen.
23. Eget kapital, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa eget kapital | 8 620 | 8 299 | 8 111 | |
Skattefinansierad verksamhet | ||||
Ingående redovisat värde | 8 299 | 8 111 | 7 869 | |
Årets resultat | 321 | 187 | 242 | |
Summa | 8 620 | 8 299 | 8 111 | |
Avgiftsfinansierad verksamhet | ||||
Ingående redovisat värde | - | - | 6 | |
Överfört kapital till Nordvästra Skånes Renhållnings AB | - | - | -6 | |
Årets resultat | - | - | - | |
Summa | - | - | - | |
Summa eget kapital | 8 620 | 8 299 | 8 111 | |
Uppdelning av eget kapital, mnkr | 2016 | 2015 | 2014 | |
Årets resultat | 321 | 187 | 242 | |
Övrigt eget kapital | 8 299 | 8 111 | 7 869 |
24. Avsättning för pensioner och liknande förpliktelser, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Pensionsförpliktelser intjänade före år 1998 | 2 054 | 2 152 | 2 233 | |
Pensionsförpliktelser (ålderspension) intjänade sedan år 1998 | 101 | 97 | 95 | |
Särskild avtalspension | 4 | 4 | 6 | |
Övriga förpliktelser | - | 7 | 5 | |
Summa pensioner och liknande förpliktelser | 2 159 | 2 260 | 2 339 | |
Särskild löneskatt | 524 | 547 | 566 | |
Summa avsättning för pensioner och liknande förpliktelser | 2 683 | 2 806 | 2 905 | |
Avsättning för pensioner och liknande förpliktelser, mnkr | 2016 | 2015 | 2014 | |
Ingående redovisat värde | 2 806 | 2 905 | 3 007 | |
Förändring av pensioner och liknande förpliktelser under året | -100 | -80 | -83 | |
- varav intjänad pension | 11 | 7 | 18 | |
- varav ränte- och beloppsuppräkningar | 29 | 42 | 26 | |
- varav ändringar av försäkringstekniska grunder | - | - | - | |
- varav övrigt | -26 | -12 | -13 | |
- varav utbetalningar | -114 | -117 | -115 | |
Förändring av särskild löneskatt | -23 | -19 | -19 | |
Summa avsättning för pensioner och liknande förpliktelser | 2 683 | 2 806 | 2 905 | |
Aktualiseringsgrad (procent) | 96 | 96 | 95 | |
Antal visstidsförordnade (personer) | - | - | - | |
Försäkrat pensionskapital hos KPA för förmåns- och efterlevandepensioner (mnkr) | 369 | 343 | 324 | |
Överskottsmedel i försäkring på balansdagen (mnkr) | 17 | 13 | 0 |
25. Övriga avsättningar, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa övriga avsättningar | 58 | 76 | 66 | |
Ingående redovisat värde | 76 | 66 | 68 | |
Avsättningar | - | 17 | 0 | |
Ianspråkstagna avsättningar | -18 | -8 | -2 | |
Outnyttjade belopp som återförts | - | - | - | |
Förändring av nuvärde | 0 | 0 | 0 | |
Summa avsättningar | 58 | 76 | 66 | |
Specifikation övriga avsättningar, mnkr | 2016 | 2015 | 2014 | |
Garanti för miljösanering, Castor & Pollux 1) | ||||
Ingående redovisat värde | 10 | 10 | 10 | |
Avsättning | - | - | - | |
Ianspråktagen avsättning | 0 | - | - | |
Förändring av nuvärde | 0 | 0 | 0 | |
Summa | 10 | 10 | 10 | |
Återställning äldre soptippar 2) | ||||
Ingående redovisat värde | 22 | 22 | 23 | |
Avsättning | - | - | - | |
Ianspråktagen avsättning | -1 | - | -1 | |
Förändring av nuvärde | - | - | - | |
Summa | 21 | 22 | 22 | |
Miljösanering fastigheten Ångfärjestationen (del av Gamla Staden 1:1) 3) | ||||
Ingående redovisat värde | 26 | 30 | 30 | |
Avsättning | - | - | - | |
Ianspråktagen avsättning | -10 | -4 | - | |
Förändring av nuvärde | - | 0 | 0 | |
Summa | 16 | 26 | 30 | |
Outnyttjade lokaler Bredgatan (Mindpark) | ||||
Ingående redovisat värde | - | 4 | 5 | |
Avsättning | - | - | - | |
Ianspråktagen avsättning | - | -4 | -1 | |
Förändring av nuvärde | - | - | - | |
Summa | - | - | 4 | |
Oceanhamnen 4) | ||||
Ingående redovisat värde | 15 | - | - | |
Avsättning | - | 15 | - | |
Ianspråktagen avsättning | -4 | - | - | |
Förändring av nuvärde | - | - | - | |
Summa | 11 | 15 | - | |
Lokaler Ship | ||||
Ingående redovisat värde | 2 | - | - | |
Avsättning | - | 2 | - | |
Ianspråktagen avsättning | -2 | - | - | |
Förändring av nuvärde | - | - | - | |
Summa | - | 2 | - |
1) Garanti för miljösanering, Castor & Pollux avser en avsättning för framtida åtagande att sanera en avyttrad tomt på Bredgatan i Helsingborg. I samband med försäljningen lämnade staden en garanti för eventuellt tillkommande behov av sanering av förorenad mark. Årligen genomförs provtagningar i marken enligt särskild kontrollplan. Redovisad avsättning bedöms vara tillräcklig för att täcka lämnad garanti vid försäljningen av fastigheten. Slutdatum för åtagandet är år 2035.
2) Återställning av äldre soptippar avser Rögle deponi och en övertäckning pågår i samråd med Länsstyrelsen och Ängelholms kommun. Redovisad avsättning bedöms utifrån känd information vara tillräcklig och beräknat slutdatum för övertäckningen är år 2026.
3) Miljösanering av fastigheten Ångfärjestationen är ett pågående saneringsprojekt av hinder och förorenad mark i området. Redovisad avsättning bedöms utifrån känd information vara tillräcklig och beräknat slutdatum för saneringsprojektet är utgången av år 2019.
4) Oceanhamnen avser pågående saneringsarbete av föroreningar och hinder i mark i samband med exploatering av hamnområde. Redovisad avsättning bedöms utifrån känd information vara tillräcklig för etapp 1, men inför etapp 2 som planläggs till år 2017 behöver en komplettering ske. Det pågående saneringsprojektet har ett beräknat slutdatum till slutet av år 2020.
Tillbaka >
26. Finansiella räntebärande lån, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Långfristiga räntebärande lån | 3 428 | 2 677 | 2 222 | |
- varav svenska obligationslån | 3 400 | 2 650 | 2 200 | |
- varav finansiell leasing | 28 | 27 | 22 | |
Kortfristiga räntebärande lån | 4 616 | 3 980 | 2 471 | |
- varav svenska obligationslån | 600 | 1 200 | 800 | |
- varav certifikatsupplåning | 3 600 | 2 055 | 1 394 | |
- varav utnyttjad checkräkningskredit och finansiell leasing 1) | 366 | 385 | 42 | |
- varav skulder till kommunala koncernföretag | 50 | 340 | 235 | |
Summa finansiella räntebärande lån | 8 044 | 6 657 | 4 693 | |
Förfallostruktur obligationslån och certifikatsupplåning, mnkr | 2016 | 2015 | 2014 | |
Förfallotid inom tre månader | 2 800 | 1 755 | 2 094 | |
Förfallotid senare än tre månader men inom ett år | 1 400 | 1 500 | 100 | |
Förfallotid senare än ett år men inom tre år | 1 800 | 1 400 | 1 800 | |
Förfallotid senare än tre år men inom fem år | 850 | 1 250 | 400 | |
Förfallotid senare än fem år | 750 | - | - | |
Summa skuld obligationslån och certifikatsupplåning | 7 600 | 5 905 | 4 394 | |
Övrig information för obligationslån och certifikatupplåning | ||||
Genomsnittlig kapitalbindningstid på balansdagen exklusive kreditlöften (år) | 1,9 | 1,4 | 1,1 | |
Genomsnittlig kapitalbindningstid på balansdagen inklusive kreditlöften (år) | 3,1 | 2,8 | 2,5 | |
Genomsnittlig räntebindningstid på balansdagen | ||||
- med derivat (dagar) | 577 | 254 | 85 | |
- utan derivat (dagar) | 517 | 161 | 46 | |
Genomsnittlig upplåningsränta under året | ||||
- med derivat (procent) | -0,04 | 0,05 | 0,80 | |
- utan derivat (procent) | -0,08 | 0,03 | 0,80 | |
Övrig information om checkräkningskredit | ||||
Beviljad checkräkningskredit (mnkr) | 800 | 800 | 800 | |
Utnyttjad checkräkningskredit netto (mnkr) 1) | - | - | 10 |
1) Stadens koncernkontostruktur innehåller konton med såväl positiva som negativa saldon per bokslutsdagen. Likvidmässiga koncernkonton med negativa saldon redovisas som utnyttjad checkräkningskredit i kategorin kortfristiga räntebärande lån i balansräkningen. På total nivå är utnyttjad checkräkningskredit mot extern part 0 mnkr inom koncernkontostrukturen vid utgången av år 2016.
27. Övriga långfristiga skulder, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa övriga långfristiga skulder | 819 | 787 | 772 | |
Trafikverket - bidrag till infrastrukturell investering Maria Station | 303 | 299 | 333 | |
Investeringsfond VA-verket | 205 | 207 | 209 | |
Förutbetalda anläggningsavgifter VA | 203 | 176 | 150 | |
Investeringsbidrag skattefinansierad verksamhet | 99 | 99 | 65 | |
Övriga långfristiga skulder | 9 | 6 | 15 |
Redovisad skuld till Trafikverket avser medfinansiering för den planerade infrastrukturella investeringen av Maria Station. Tidplanen för detta projektet är inte helt färdigställd, men projektet förväntas vara slutfört senast år 2024 och då förväntas också stadens skuld vara helt reglerad.
Investeringsfonden i VA-verket, interimsbokade anläggningsavgifter inom VA och redovisade investeringsbidrag i den skattefinansierade verksamheten periodiseras linjärt under samma nyttjandeperiod som motsvarande tillgång. Flertalet anläggningar relaterade till investeringsfonden i VA har en nyttjandetid på 50 år, en förutbetald anläggningsavgift periodiseras i huvudsak över 50 år, medan investeringsbidrag till den skattefinansierade verksamheten vanligen avser investeringar med en bedömd nyttjandeperiod om 33 år.
28. Övriga kortfristiga skulder, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa övriga kortfristiga skulder | 2 375 | 2 098 | 1 779 | |
Leverantörsskulder | 619 | 514 | 456 | |
Övriga kortfristiga skulder | 976 | 726 | 654 | |
Upplupna kostnader för semester, löner, sociala avgifter och löneskatter | 410 | 391 | 363 | |
Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter | 370 | 467 | 306 |
29. Pensioner och liknande förpliktelser, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Visstidspension förtroendevalda | 3 | 2 | 2 | |
Visstidspension inkomstsamordnad | 4 | 5 | 6 | |
Avgångsersättning till förtroendevalda | 12 | 12 | 11 | |
Särskild löneskatt och sociala avgifter | 5 | 5 | 6 | |
Summa pensioner och liknande förpliktelser | 24 | 24 | 25 | |
Antal visstidsförordnade (personer) | 9 | 10 | 11 |
I posten ingår pensionsförpliktelser för förtroendevalda som regleras i pensionsbestämmelserna enligt PRF-KL/PBF. Storleken på förpliktelsen utgår ifrån att nuvarande förtroendeuppdrag fullföljs mandatperioden ut och för den anställde att anställningen upphör vid lägsta möjliga ålder.
Stadens pensionsåtagande för inkomstsamordnade visstidspensioner skulle öka med 4,8 mnkr inklusive löneskatt om reducering av inkomstsamordning helt skulle upphöra.
Tillbaka >
30. Borgensåtagande, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa borgensåtagande | 524 | 494 | 639 | |
Öresundskraft AB | 45 | 78 | 258 | |
Nordvästra Skånes Renhållnings AB | 109 | 96 | 85 | |
Sydvatten AB | 259 | 205 | 176 | |
Föreningar | 101 | 105 | 109 | |
Bostadsrättsföreningar | 10 | 10 | 10 | |
Kommunalt förlustansvar egna hem | 0 | 1 | 1 |
31. Derivatinstrument, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Ränteswappar | ||||
- Nominellt belopp/säkrad volym brutto (mnkr) | 2 300 | 1 100 | 900 | |
- Nominellt belopp/säkrad volym netto (mnkr) | 1 100 | 1 100 | 900 | |
- Ränterisk (mnkr) | 51 | 55 | 41 | |
- Differens marknadsränta (procent) | 2,15 | 2,05 | 2,28 | |
- Marknadsvärde på balansdagen (mnkr) | -139 | -113 | -89 |
Staden använder ränteswappar för att säkra sig mot ogynnsamma ränteförändringar, i detta fall ränteuppgång.
32. Leasing, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Finansiella leasingavtal | ||||
Redovisat värde | 28 | 27 | 17 | |
Nuvärdesberäknade minimileaseavgifter: | ||||
- med förfallotid inom ett år | 8 | 8 | 5 | |
- med förfallotid senare än ett år men inom fem år | 20 | 15 | 8 | |
- med förfallotid senare än fem år | - | - | - | |
Variabla leasingavgifter som ingår i årets resultat | - | - | - | |
Operationella leasingavtal | ||||
Minimileaseavgifter: | ||||
- med förfallotid inom ett år | 21 | 14 | 9 | |
- med förfallotid senare än ett år men inom fem år | 20 | 16 | 11 | |
- med förfallotid senare än fem år | - | - | - | |
Operationella leasingavgifter som ingår i årets resultat | 19 | 13 | 7 |
De finansiella leasingobjekten i Helsingborgs stad avser i huvudsak fordon.
33. Övriga ansvarsförbindelser
Staden har lämnat kapitaltäckningsgaranti för Helsingborgs Stads Förvaltning AB och dess dotterbolag Helsingborgshems Holding AB, Helsingborg Energi Holding AB och Helsingborg Arena och Scen AB. Kapitaltäckningsgaranti har även lämnats för Helsingborgs Stads Parkerings AB som är dotterbolag till Helsingborgs Stads Fastighets Holding AB, vilket i sin tur ägs av Helsingborgs Stads Förvaltning AB. Det innebär att staden förbinder sig att svara för att nämnda bolags egna kapital vid varje tillfälle uppgår till minst det registrerade aktiekapitalet.
34. Justering för ej likviditetspåverkande poster, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa justering för ej likviditetspåverkande poster | -7 | -13 | 7 | |
Realisationsvinster/-förluster | 5 | -25 | 13 | |
Övriga ej likviditetspåverkande poster | -12 | 12 | -6 |
I posten 5 mnkr ingår realisationsvinster/-förluster vid försäljning av bostadsrätter samt utrangering av anläggningar. Vinsterna uppgår sammanlagt till 0,2 mnkr och förlusterna som sammanlagt uppgår till 4,9 mnkr är hänförliga till utrangeringar inom fastighetsförvaltningen. Av övriga ej likviditetspåverkande poster utgör 7,7 mnkr intäktsredovisning av förutbetalda anslutningsavgifter/investeringsbidrag.
Tillbaka >
35. Ökning/minskning kortfristiga skulder, mnkr
2016 | 2015 | 2014 | ||
---|---|---|---|---|
Summa ökning/minskning kortfristiga skulder | 913 | 1 828 | -7 | |
Kortfristiga räntebärande lån och certifikat | 636 | 1 509 | -131 | |
Övriga kortfristiga skulder | 277 | 319 | 124 |
36. Försäljning anläggningstillgångar
Under året har ingen försäljning av fastigheter skett, utan endast mindre avyttringar.
Tillbaka >
37. Likvida medel, nettolikviditet och deras förändring
Stadens internbank optimerar kapitalflödena i kommunkoncernen genom att matcha de kommunala koncernföretagens likviditetsbehov. Internbanken lånar även upp externt kapital för vidareutlåning inom kommunkoncernen. De kommunala koncernföretagens kapitalbehov initieras av företagen själva och avser så väl rörelselikviditet som långfristigt kapitalbehov. Skillnaden mellan in- och utlåningen i internbanken utgör i allt väsentligt stadens räntebärande nettolikviditet.
Tillbaka >